יום שני, 7 בדצמבר 2009

להיות כמו כולם.

בבית הספר בו אני מלמדת ישנן כיתות של תלמידים ליקויי שמיעה.חירשות ,או לקות בשמיעה היא מום המתבטא באובדן חלקי או מלא של יכולת השמיעה.משיחות שערכתי עם צוות המורים המלמדים בכיתות האלה הבנתי שלקות השמיעה מגבילה את התייחסותו של הפרט בתחום השפה המדוברת. כתוצאה מכך, מתקשים ילדים לקויי שמיעה בלימוד השפה ורבים מהם מתקשים גם בלימוד הקריאה והכתיבה. השפה הכתובה אינה נלמדת בנקל באמצעות הראייה בלבד, ואינה מחייבת פעילות גומלין (קיומו
של "זולת") לכן המבנה שלה לא מובן בקלות. פה נכנס המחשב – בהיותו מספק היזון חוזר ופעילות גומלין.
המחשבים מגלמים בתוכם את האפשרות ליצור "סביבה" שבמסגרתה תתרחש התקשורת הכתובה, המשולבת בפעילות גומלין.
כמו שכתבתי בפוסט הקודם,ביום ד' ה 2.12.09התקיים במרכז ללימודים אקדמיים מפגש פורום חינוך שעסק בתקשוב מערכת החינוך.אחת מן המשתתפים בפורום,ד"ר סיגל עדן, הדגישה את חשיבותה של טכנולוגיה בתהליך העצמת אוכלוסיות מיוחדות.אני מסכימה איתה בהחלט.לדעתי,בעוד שהטכנולוגיות מתקדמות במהירות הבזק, עלינו לעשות כל אשר ביכולתינו על-מנת לאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים הזדמנויות רבות,ככל האפשר,לפיתוח מיטבי ומירבי של היכולות הגלומות בהם.

3 תגובות:

  1. שלום מילנה
    שמי ריקי כהן אני סטודנטית לתואר ראשון בחינוך חברה וקהילה.
    נכנסתי לבלוג שלך בעקבות מטלה שקיבלנו ומאוד התחברתי לחלק שבו רשמת שאנחנו צריכים לאפשר לילדים בעלי צרכים מיוחדים להרגיש כמו כולם.
    אני חושבת שאנחנו באמת צריכים לאפשר לילדים הללו להכיר דברים חדשים והטכנולוגיה היא דרך מעולה כדי לעזור להם לתקשר ולהבין יותר טוב.
    יישר כוח והמון הצלחה.

    השבמחק
  2. שלום רב מילנה,
    שמי הדס ואני כמו ריקי לומדת לתואר ראשון בחינוך חברה וקהילה.
    ראשית רציתי לומר שזה מצוין שיש מקומות אשר מתמקדים בילדים עם לקויות ותמיד טוב לשמוע שיש מי "ששומר" עליהם ודואג שגם להם יהיה מקום להשתלב ודרכים חדשות ומגוונות ללמוד.
    רציתי גם להגיד שזה נפלא שיש דרכים ללמד אותם את הדברים כמו אינטרנט בשביל שהם לא יהיו "מאחור"
    המשיכו בדרך הנפלאה שיהיה רק בהצלחה.

    השבמחק
  3. מילנה
    טכנולוגיות רבות ומגוונות עומדות כיום לרשותם של בעלי צרכים מיוחדים. כמורה בחינוך המיוחד אני מכירה כמה מהן ובהחלט רואה חשיבות רבה בהרחבת השימוש בטכנולגיות התקשוב בעבודה עם אוכלוסיית תלמידים זו.
    מנסיוני , זה תורם גם לדימוי העצמי שלהם ולמוטיבציה ללמידה. לעיתים התחום הזה הופך לנקודות החוזק שלהם.
    שילובם של בעלי צרכים מיוחדים במערכת בחינוך הרגילה הוא חשוב!

    הצלחה רבה לכולכם

    דורית

    השבמחק