יום שבת, 13 בפברואר 2010

בדרך אל בית הספר העתידני.


במהלך כתיבת עבודת סיכום על בית-הספר העתידני ניתקלתי בכתבה מעניינת מאוד על בית הספר העתידני על פי חזון מיקרוסופט שנחנך בארצות הברית.מדובר בבניין היי טק משוכלל, ששטחו 14,580 מ"ר, המצויד במיטב השכלולים. יום הלימודים בו נפתח ב-9:15 ומסתיים ב-16:19 דקות, ומדמה יום עבודה טיפוסי בארגונים. התלמידים, המכונים בבית הספר "רוכשי ידע", משתמשים בכרטיסים חכמים כדי לרשום את נוכחותם, לפתוח ולנעול את התאים הדיגיטליים, ולחשב את הקלוריות בתזונתם במהלך שהותם בבית הספר. הם מצוידים במחשבים ניידים ופטורים מנשיאת ספרים בתיקם. כל תכני הלימוד זמינים דרך האינטרנט. נוסף על כך, תשתית של אינטרנט אלחוטי פרושה בכל הקמפוס. המורים או "מחנכים" נעזרים בלוחות הוראה חכמים – צגי LCD המחליפים את הלוחות השחורים הישנים – ומאפשרים למורים להתמקד (זום) בתמונות, להזין טקסט או לצייר בקלות, ואפילו לצפות בתכנים מהאינטרנט.בבית הספר העתידני אין ספריה כי אם "מרכז ללמידה אינטראקטיבית", בה כל המידע דיגיטלי, ובמקום ספרנים יש "מומחי מולטימדיה", המסייעים לתלמידים.בבית הספר הונהגה שיטת הכשרה דומה לזו המיושמת במיקרוסופט ובמסגרתה תלמידים ומורים יודרכו למלא עשרות "כישורי חיים", בהם ארגון ותכנון משימות, משא ומתן, התמודדות במצבי אי ודאות וניהול מערכות יחסים. התוכנות שיותקנו במחשבים הניידים שלהם ידעו להעריך עד כמה מהר הם לומדים ושולטים בחומר. אם יתברר כי הם מבינים את התכנים – התוכנה תאפשר להם להתקדם בלימודים. אם לא – היא תסייע להם להבין את הנושא
יש טוענים שלבית ספר כיום אין שום משמעות והמוסד הזה ייעלם בלאו ברירה. לדעתי,זה לא יקרה בקרוב, כי בית ספר משרת שלוש מטרות עיקריות לטיפוח הפרט בחברה: הקניית הערכים, הבניית הידע והקניית מיומנויות הדרושות לשילובו של הפרט בחברה. גם בחברות המודרניות ששייכות "לכפר הגלובלי" בית הספר נחוץ וחיוני. אני סבורה שבקרוב בית הספר כמוסד וארגון יעבור שינויים רבים. הלמידה שתתרחש בו תהיה רבת עוצמה ותכלול סביבות למידה מתוקשבות, חדשניות המבוססות על חינוך לערכים אוניברסאליים ולאומיים. יצוצו הרבה בתי ספר פרטיים, שישרתו צרכים של קהילות שונות , בתי הספר הממלכתיים יקבלו יותר אוטונומיה. כל התהליך של הוראה למידה יהיה יותר שקוף.

.

תגובה 1:

  1. מילנה, בית ספר העתידי שקיים בארצות הברית הוא בהחלט חזון בשאיפה שיתגשם גם בישראל.
    אין ספק שעם טכנולוגיות כה מתקדמות יצוצו בתי ספר כאלה גם בארץ, אבל סביר להניח שקודם כל בתי ספר כאלה יהיו פרטיים, כי משרד החינוך אינו יכול להקצות כל כך הרבה תקציבים ומשאבים.
    אבל למשל בית הספר העתידי המשלב סביבות למידה מתוקשבות שתכננו בעבודה של דוד חן הוא בהחלט בר ביצוע, אולי נהיה המייסדים שלו, מה דעתך?

    השבמחק