יום שלישי, 12 בינואר 2010

האם שילוב המחשב בחינוך הוא חיוני?

סוגיה מעניינת מאוד עלתה היום על הפרק במהלך הקורס "סוגיות נבחרות במדיניות החינוך בישראל".
ביום ו' האחרון נתבשרנו ע"י עיתון "הארץ", בשמו של פרופ' גבי סלומון, חתן פרס ישראל בחינוך ומראשוני התומכים ברפורמת המחשוב בישראל: "המחשב לא תורם ללמידה". פרופ' סלומון טוען, כי "אחרי ניסיון של למעלה מ-30 שנים של מחשוב בארץ ובעולם, מתברר כי למרות קיומם של איים של מצוינות - הם לא התחברו לכדי יבשה אחת". לדברי סלומון, מחקרים שהקיפו עשרות אלפי תלמידים ברחבי העולם מגלים כי הקשר בין הישגים לימודיים למחשוב הוא אפסי, ולעתים אפילו שלילי. "פרופ' גבי סלומון , חתן פרס ישראל לחינוך: המחשב לא תורם ללמידה". "הארץ" 8.1.10
לדעתי,הוא צודק במובן מסויים-המחשב לא תורם ללמידה,כי מחשב זה רק קופסה.מה שתורם ללמידה זה השימוש הנכון בכלי מבחינה טכנולוגית ומבחינה פדגוגית.במהלך הקורסים הקודמים כבר הספקנו לדון בסוגיה זו,ולא פעם אחת...ראינו שקיימים
מחקרים רבים בנושא "השפעת התקשוב על הישגים לימודיים במבחני הישגים ".גילינו שיש סתירה בממצאים.ישנם ממצאים חיוביים וממצאים שליליים.לדעתי,נכון להיום,מוקדם מאוד להסיק מסקנות חד-משמעוית בנוגע לתיקשוב במערכת החינוך.אני מתחברת מאוד לדעה של הסופרת איריס טבק אשר טוענת:"שילוב המחשב בחינוך חשוב מאוד,ולא רק בשל תרומתו ליצירת הלימה בין דרכי הוראה ודרכי חשיבה , אלא גם בגלל מרכזיות המחשוב בחיים האזרחיים, הרוויים בחדשנות טכנולוגית. ... שילוב המחשוב בחינוך הוא חיוני, אולם דרושה המשגה מחודשת של סמכותיות ועצמאות ושל פדגוגיה רלוונטית".
איריס טבק, "עיבוד מידע לדעת" ב: אלפיים, כתב עת רב-תחומי לעיון, הגות וספרות.גליון 34. תש"ע 2009. עמ' 194-215

תגובה 1:

  1. שלום מילנה!
    נהנתי מאוד מהבלוג שלך.קראתי את רוב הפוסטים.
    לדעתי,תיקשוב במערכת החינוך הינו תהליך ארוך ,ואנו נמצאים ממש בתחילת הדרך.
    האם "מחשב לכל תלמיד"יועיל לתהליך?יש לי ספק...
    בהצלחה בהמשך הדרך...
    רונית

    השבמחק